Wednesday, December 3, 2014

Whale Safari


Sunrise at 6.00

Kikikikikiki!!! 

For att ni ska fa lite battre uppfattning om hur stor den faktiskt var! 

Batar som racear ikapp for att komma till nasta stalle dar valen tankte ploppa upp! 

Man fattar ju att jag blev aksjuk nar man ser hur mycket det blaser pa denna bilden... 

Mirissa beach! 

Favorit- Galle <3 

På söndagen ringde klockan vid 4.45 och vi hoppade upp ur sängen av glädje och excitement. Nej, det gjorde vi verkligen inte. Hade bokstavligt talat grus i ögonen och var helt slut, men upp gick vi pga skulle iväg på VALSAFARI! Så vid 5.10 körde Susa iväg oss i tuktuken mot Mirissa, Sri Lankas sydligaste punkt där båtarna skulle gå ifrån.

Runt klockan 6 började solen att stiga och vi fick se en fantastisk soluppgång. Verkligen svårslagen (som ni kan se på bilderna). Efter en och en halv timme var vi framme i Mirissa och vi köpte biljetter till båten (6000 rupees per person, ungefär 300 kronor vilket är helt okej) och sedan var det dags. Var inte alls åksjuk de två timmarna vi åkte söderut på havet men oh dear god jag trodde att jag skulle dö på tillbaka vägen. Att sitta i en båt på stormigt hav där de kör som crazypeople för att komma till stället som valen skulle dyka upp på just för tillfället är INTE att rekommendera om du är åksjuk. Det var sjukt häftigt att få ha sett en blåval men aldrig igen. 

När vi var påväg tillbaka och nästan framme så hade vi turen att få se ett gäng delfiner som hoppade runt båten också, var så himla glad för det jag ÄLSKAR delfiner och har aldrig sett vilda förut. Så jag försökte ignorera hur dåligt jag mådde i två minuter och lyckades fota dem i alla fall sedan var det bara att lägga sig ned igen och försöka meditera sista timmen innan vi nådde land. Tror att det tog ungefär en och en halv timme för mig att återhämta mig helt efter resan… Galet. 

Till lunch så tog Susa oss till Mirissa beach som var HELT AMAZING. Lätt vackraste stranden jag har varit på i hela mitt liv, med Unawatuna tätt följande efter. Det finns så mycket stränder här och alla är så olika.

Efter lunch så började vi med att kolla in vågorna på Weligama beach, det såg ganska platt ut och vi åkte vidare till Lazy Left, där det också var ganska platt och vi bestämde oss för att stanna i Galle (trots ganska platt också där). Men det var sååååå härligt, det var skönt att surfa och inte vara scared shitless för en gångs skull och jag kunde öva mer på teknik så det var superbra!  Efter en och en halv timme sa Susa att jag skulle prova lite själv och det är SÅ HÄFTIGT att kunna göra det själv. Sjukt svårt att tajma vågor men så härligt, egentligen behöver jag nog inte fler lektioner men tänker lite att det är som att ha en coach – och det är ju najs.

När solen började gå ned tog vi oss tillbaka till Yulas och åt middag innan vi tillslut tog vanen hem till Colombo. Snipp snapp slut på en awesome helg.

No comments:

Post a Comment